Post-icon Created with Sketch. dropdown Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Sluiten-icon Created with Sketch. primairy servicing Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Twitter Created with Sketch. Video icon
29/06/2016 - blog

Online hypotheekverstrekking: wat zijn de gevolgen?

Online hypotheek aanvragen heeft voor de klant duidelijke voordelen, maar wat zijn de gevolgen voor hypotheekverstrekkers?

Marnix Uhl

Corporate Account Manager - 06-4993 5100

Toegenomen druk op mid- en backoffice

Dat de groei van de online aanbieders niet is te stuiten, blijkt wel uit het aantal nieuwe labels dat zich presenteert. Ook de bestaande banken lanceren online initiatieven onder diverse namen om een specifieke of nieuwe doelgroep te interesseren.

Deze nieuwe initiatieven munten steeds meer uit in gebruikersvriendelijkheid en snelheid. Waar in de voorfase de adviesfunctie beperkter is, achter de schermen van de aanvraag, op de mid- en backoffice, betekent het juist een relatief hoge werkbelasting. Denk aan de beoordeling van een aanvraag, het acceptatieproces. Dit valt niet volledig te digitaliseren en blijft veelal mensenwerk.

Na de verstrekking van het krediet geldt dit ook. De cliënt heeft bijvoorbeeld vragen over de eerste incasso, over een tussentijdse aflossing of opname, wijziging van persoonlijke gegevens of wenst een wijziging naar een andere hypotheekvorm. Soms zijn deze wijzigingen online in te voeren door de aanvrager zelf, maar vaak wil de cliënt overleg vooraf of een terugkoppeling achteraf van een adviseur.

Menselijk contact bij betalingsachterstanden

Waar het aankomt op de behandeling van (dreigende) achterstand in de betalingsverplichtingen, is een menselijke schakel zelfs essentieel. Een betalingsachterstand is dikwijls het gevolg van een tijdelijke roodstand op de rekening van de cliënt, bijvoorbeeld door plotselinge hoge uitgaven (vakantie, feestdagen). Dan is een telefoongesprek of een schriftelijke kennisgeving voldoende.

Maar soms is er een structurele oorzaak, zoals het wegvallen van het inkomen door werkeloosheid, een scheiding of een onverantwoord hoog uitgavenpatroon. Dit is een situatie die voor zowel de kredietverstrekker als de kredietnemer zorgelijk is. Een minnelijk of zelfs gerechtelijk incassotraject is soms onvermijdelijk.

Servicing als schakel tussen online en offline

Om te zorgen dat dit traject, van aanvraag tot incasso, vlekkeloos verloopt, moet de kredietverstrekker investeren in voldoende medewerkers die allen aan ervaring- en opleidingsvereisten voldoen. Daarnaast zijn er grote investeringen in mid- en backoffice systemen noodzakelijk om voor een adequaat en professioneel debiteurenbeheer te zorgen.

De oplossing is dan gelegen in het uitbesteden van de servicing. Een externe servicing partij kan het klantcontact, debiteurenbeheer en de eventuele incasso overnemen van de kredietverstrekker. Door een deskundig team met jarenlange ervaring in te schakelen, kan aan de mid- en backoffice volledige ondersteuning geboden worden.

Servicemedewerkers helpen cliënten met hun vragen, verwerken de gegevens en nemen de verstrekking van de financiering zorgeloos uit handen. Hierdoor wordt door de druk op de mid- en backoffice van de kredietverstrekkker aanzienlijk verminderd en leidt dit tot aantoonbaar lagere kosten in servicing en hogere opbrengsten in creditmanagement.

Tijdens de looptijd van de lening is bovendien aandacht voor het debiteurenbeheer en neemt de service provider tijdig contact op met de cliënt als er een betalingsachterstand is.
Mocht dit niet tot een oplossing leiden dan start de service provider het incassotraject op. Vaak blijkt dat er geen onwil om te betalen is, maar dat het overzicht van alle verplichtingen ontbreekt. Een betalingsregeling leidt dan meestal tot een bevredigende oplossing waarmee de langetermijnrelatie tussen de hypotheekverstrekker en de kredietnemer gewaarborgd blijft.

Vesting Finance: servicing en creditmanagement voor de gehele keten

Financial servicing is een van de expertises van Vesting Finance. Door onze jarenlange ervaring in dit segment en ons uitgebreide team van betrokken en kundige medewerkers, kunnen wij onze opdrachtgevers volledige ondersteuning bieden voor hun mid- en backoffice. Dit biedt voor hen grote voordelen: beperking van het aantal eigen medewerkers, een verlaging van de kosten in mid- en backoffice systemen, geen zorgen over opleidings- en ervaringsvereisten en vooral een adequaat en professioneel debiteurenbeheer.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u weten wat onze diensten voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact op