Post-icon Created with Sketch. dropdown Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Sluiten-icon Created with Sketch. primairy servicing Created with Sketch. Link-icon Created with Sketch. Fill 1 Created with Sketch. Page 1 Created with Sketch. Twitter Created with Sketch. Video icon
13/12/2017 - nieuws

Ontzorging door Financial Servicing

Vesting Finance zorgt voor financiële vitaliteit en groei van ondernemingen

“We hebben een flinke groei doorgemaakt, dat kun je wel zeggen”, aldus Erwin de Boer, Chief Commercial Officer bij Vesting Finance. In 1996 startte het bedrijf met 2 personen en louter incassodiensten, nu is Vesting Finance marktleider in de Benelux op het gebied van financial servicing en credit management. Een solide organisatie, onderdeel van het Engelse Arrow Global, marktleider op het gebied van koop en beheer van kredietportefeuilles. Zij kopen portefeuilles van o.a. banken, creditcard maatschappijen en telecombedrijven. Bij Vesting Finance werken ongeveer 650 mensen en binnenkort verhuist de organisatie haar 5 kantoren naar een nieuwe locatie in Amersfoort.

Veel banken en verzekeraars zijn de afgelopen jaren met de Basel regelgeving geconfronteerd en hebben zich tot doel gesteld hun solvabiliteitsposities te verbeteren. Portefeuilles die zwaar drukken op de balans, bijvoorbeeld hypotheken of consumptieve kredieten, worden door middel van securitisatie naar de markt gebracht of worden verkocht. Het gaat dan vaak om non-core of non-performing bedrijfsactiviteiten. Maar ook het elders onderbrengen van de servicing van je financiële producten is een optie waarvoor vaak gekozen wordt.

Marnix Uhl, Accountdirector bij Vesting Finance: “Vorig jaar hebben wij RNHB overgenomen van FGH Bank (Rabobank). Deze vastgoedportefeuille wordt nu volledig door ons geserviced. Afgelopen maand hebben we een kleine portefeuille overgenomen van een andere partij, bestaande uit 114 complexe leningen, de totale omvang is circa 100 miljoen euro. Maar we werken momenteel ook met een bank samen om hun end-to-end servicing platform op te zetten voor consumptieve kredieten. Deze servicing behelst het hele proces van acceptatie van het krediet tot en met het volledig beheer ervan.”

 

Aanbieders consumptief krediet besteden backoffice uit

“Door de verlaging van de hypotheekgrens in relatie tot de waarde van het huis, ook wel loan to value genoemd, zien we dat meer financiële partijen juist consumptief krediet in de markt gaan zetten zodat consumenten meer bij gaan lenen naast een hypotheek. Dit is absoluut een groeimarkt in 2018.” meent De Boer. Vaak zijn dit online labels, maar de hele servicing die erachter deze labels zit, wordt vaak extern belegd. Uhl vervolgt: “Banken zijn in de regel duurder uit wanneer ze hun eigen backoffice inzetten voor servicing. Zij hebben dan te maken met relatief hoge kosten en loonstructuur, terwijl wij heel makkelijk mensen kunnen op- en afschalen op bepaalde portefeuilles, naar de grootte van de portefeuille die we servicen of overnemen. We kunnen echt maatwerk leveren.”

Structurele inzet op maatschappelijk verantwoord incasseren

Een onderdeel van Financial Servicing is preventie, beheer en incasso. Daarbij wordt volgens de AFM Leidraad ‘Consumenten en Incassotrajecten’ gewerkt en daarnaast geldt de algemene zorgplicht. De Boer: “In het regeerakkoord wordt gesproken over een incassoregister en een structurele aanpak van de schuldenproblematiek. Binnen Vesting Finance beamen we de noodzaak. We hebben in de afgelopen jaren structureel ingezet op een maatschappelijk verantwoordere manier van incasseren. Zo letten we op een begrijpelijker taalgebruik in onze brieven naar consumenten, blijven we langer in gesprek om een bezoek van een deurwaarder te voorkomen. Ook hebben we een eigen buitendienst die consumenten aan huis bezoekt, budgetcoaching geven en loopt er een pilot met een schuldhulpverlenende instantie.”

Langer in gesprek met consument - opdrachtgevers waarderen dat

Uhl concludeert: “Met opdrachtgevers wordt vooraf afgesproken welk traject gevolgd moet worden om tot een goede afhandeling te komen. Door langer in gesprek te blijven met een consument en meer contactmomenten hebben, streeft Vesting Finance ernaar om met de consument een betalingsregeling aan te gaan die goed is voor de consument én de opdrachtgever. We zijn transparant in onze dienstverlening, opdrachtgevers waarderen onze openheid en we nemen onze maatschappelijke verantwoordelijkheid serieus. Dat is wat ons onderscheidt. ”

 

Dit artikel is 12 december verschenen in het eindejaarsmagazine van het Financieele Dagblad, De wereld in 2018.

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Hoe kunnen wij u helpen?

Wilt u weten wat onze diensten voor uw organisatie kunnen betekenen?

Neem vrijblijvend contact op